ALLA I KLASS 7 ELLER YNGRE !LÄS!

Omg, hej bloggen!

Idag slutade vi skolan 20 över 11.
När jag kom hen så tänkte jag vara snäll och ta in posten till mamma och gissa vad jag hittade där!?

 

Ett paket där det stod:

 




Det står: obs! Får bara öppnas av föräldrar.

Så nyfiken som jag är så bestämde jag mig för att öppna den. Det är ju uppenbart att det handlar om något som är riktiagt på mig eller något tänkte jag. Boken såg ut såhär:



Såklart så öppnade jag den och läste lite och kollade på innehållet. Då stod det saker om oss tonåringar när vi dricker, har sex, är ute osv. Jag kollade igenom den snabbt eftersom att jag inte vill att mamma ska se att jag har öppnat den för att hon kommer att läsa igenom denna mer än en gång kan jag lova. Så kom jag till en sida där det stod:



Det står:

Ungdomar som avstår från alkohol är i minoritet. Egentligen är det ganska underligt. Tänk efter. Det är förbjudet för dem att köpa alkohol, det är förbjudet att sälja till dem.

Minoritet!? Min mamma kommer tro att jag dricker nu. Jag gör inte det, för jag tycker att det är onödigt och jag tänker inte att göra det på ett långt tag. Visst, jag känner många som dricker, men jag folken jag är ute med på kvällarna är sånna som inte dricker. Mamma kommer att få en hel del fel uppfattningar om mig med den här boken, eftersom att hon absolut inte litar på mig.

Sen kom jag till den här sidan:



Och nu kommer min mamma att tro att jag gör sånt också. Det står om den kvällen dem har blivit fulla och sånt. Mamma kommer absolut tro att jag gör sånt. Villket jag absolut inte gör!



Hur fan kan dem veta det? :o



Där står allt om vad du säger.



Ser ni inte så står det:

INNEHÅLL:
Hur pratar man om alkohol?
Bjud hemma?
Fasta tider?
Säg nej eller okej?
Hur orolig ska man vara?
Köpa ut?
Kan man lita på tonåringar?
Nya kompisar.
Sitta uppe och vänta?
Om tonåringen kommer hem full
Straff och konsekvenser
Föräldrarfritt
Snoka och kontrollera
Ska tonåringar få resa själva?
Andras barn i trassel
Dricka själv?
Varför dricker tonåringar?
Varför är alkohol farligt för unga?
Hur mycket dricker tonåringar?
Vad dricker tonåringar?
Varifrån får de alkohol?
Alkohol och andra droger
Alkohol och våld
Alkohl och sex
Om du vill göra mer
Förr och nu
Ungdomar som inte dricker.
Ordlista
Bra kontakter
Bra webbtips
Källor.

 Detta stod på hemsidan:

Enklare att prata alkohol

Tonårsparlören gavs första gången ut 2001. Sedan dess skickas den varje år ut till alla föräldrar med barn i årskurs sju. Tonårsparlören är utarbetad tillsammans med forskare, fältarbetare, läkare, psykologer, familjeterapeuter, föräldrar och tonåringar. Syftet med boken är att stötta tonårsföräldrar att tidigt rusta sin tonåring att fatta egna kloka beslut och att göra det enklare att prata om alkohol därhemma. Vår förhoppning är att det ska skjuta upp alkoholdebuten. Ju senare alkoholdebut, desto mindre risk för framtida missbruk och andra alkoholrelaterade problem.



Ska läsa så mycket jag kan innan mamma kommer hem. Skriver mer sen.
Är det bara jag som har panik?


Kommentarer
Postat av: Lillmia

Hej, tycker boken är helt idiotisk dom beskriver oss som ett jävla djur.. jag undra om jag kunde få låna bilderna och lägga upp på min blogg ? ( kommer såklart länka till din blogg och berätta att dom är tagna här ifrån ) Kommentera svaret på min blogg http://lillmiiaa.blogg.se/ tacK ! :D

2011-04-20 @ 16:27:28
URL: http://lillmiiaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0