13 tips till en läsvärdig blogg!

Jag typ, följer mina kommentarer konstant och jag fick en typ, för en halvtimmesen.

DAGENS FRÅGA:

Kan du ge några tips till att få en bra blogg?
Svar: Ja, visst kan jag det! :) Min blogg är inte den bästa, men jag delar med mig av det jag kan och tycker så får väll ni ta åt er det ni vill ta åt er. Hoppas det hjälper! Jag vet att det är en jättelång text, men det är värd att läsa, jag lovar!


1. Fixa en proffsig design...
Designen ska vara fin. Fint bloggutseende = Mer uppmärksamhet. En rosa blogg är kanske ingenting som man borde välja som nummer ett precis, eftersom att vad jag har fått höra ifrån ett forum så tar alla som går in på bloggen att den är oseriös och en fjortisblogg eftersom att den är rosa. Visst, en blogg kan vara rosa och bli tagen seriöst. Men det händer inte så ofta.


2. Ha så lite smilisar som möjligt...
En text med en massa smilisar ( :) (L) (a) ;* (h) xd) och sånna här hjärtan: ''<3'' ''§'' är jobbigt att läsa. Om ni verkligen vill ha hjärtan vid vissa tillfällen så är det finare enligt mig att använda sånna här hjärtan: ♥. De flesta okunniga vid msn och sms språk förstår inte att ''<3 & §'' är hjärtan. Tro mig. Hur man infogar ett hjärta ser ni på bilden här under:





3. Mycket bilder!
En text med inga bilder är mest tråkig att läsa. Bilden ska vara fin och passande med texten. Jag menar ju självklart att ni inte ska ha 100 bilder, men i alla fall minst en. Så blir det kul att läsa.


4. Våga att bjuda på dig själv!
Lägg ut roliga bilder på dig själv med roliga miner, gamla bilder, Photoshopade eller paintade bilder, berätta roliga och random fakta om dig själv. Det mest viktigaste: va inte rädd för att skämma ut dig! Det finns hur många som helst som knappt uppdaterar sin blogg på grund av att dem inte vill skriva något skämmigt. Men seriöst, skit i det? Jag skämmer ut mig varje dag, men jag lever fortfarande! Exempel på en bild som skulle kunna vara kul att se:


inte den bästa bilden, men det är ganska bra gjort. Ellerhur? :)


5. Videoinlägg!
Bloggar med videoinlägg är sjukt mycket roliga att läsa. Mest för att man hör hur personen pratar och man kan ''föreställa sig en röst till texten'' är ju jättekul. Inte för att jag har några videoinlägg igen, men jag lovar. Det kommer! :)


6. Var dig själv och hitta din egen stil.
Var dig själv är det bästa tipset jag kan ge. Hitta din egen stil och för guds skull, kopiera inte andra! Det är patetiskt och onödigt. Det kan ta ett tag att hitta sin egen stil, men det blir sjukt bra när det är klart.


7. Ha ett bra innehåll.
Att bara skriva ''idag har jag gjort'' börjar bli långtråkigt. Skriv hellre under dagen istället för efter dagen. Det kan vara svårt ibland, jag vet. Men försök! Jag gör det så ofta jag hinner, men jag är inte känd bloggerska, så det är ju lugnt än så länge! ;) Skriv gärna om något speciellt som du är bra på. Som tillexempel träning, mat, musik, kändisar, resor, fotografi eller vad som helst. Bara det är intressant att läsa om och skrivet på ett bra sätt!


8. Använd ett bra språk.
Glöm förkortningar! Det hör inte hemma i bloggvärlden. Som tillexempel: OMG, WTF, LOL. eller ja, ni fattar! hehe. Skriv gärna också med rätt stavning och rätta innehållet om du har tid såklart. Annars går det snabbare att rätta direkt när man har skrivit klart en mening. Skippa förkortingar som sagt.


9. Skriv mycket om dina åsikter.
Alla gillar att läsa ''top 10 listor'' och snyggaste/fulaste eller en hiss och diss. Ha mycket sånt och tips. Ha gärna en del innehåll om dina åsikter för olika kändisar som kan vara kul att läsa. Tänk även på att inte vara för kränkande men ändå ärlig. Tips som du själv har testat kan vara roliga att läsa. Men tänk på att ha säkra källor, som här under:


10. Säkra Källor!
Jag läste en blogg här om dagen där en tjej hade lagt in ett inlägg där det stod att Beyonce var gravid. Hennes källor var från en skvallertidning på nätet, men tagna från år 2008 och då skulle ju alla vetat redan vid nu om hon hade ett barn med Jay-z. Vilket hon inte har. Så källor är jätteviktiga! Skriv inte saker du har hört av en kompis förens du googlar och se om det verkligen är sant. För man vill ju inte inbilla folk en massa saker, som är falska. Skriv gärna källorna så att man kan gå in och läsa mer själv. Men kopiera inte andras texter.


11. Frågeställning.
För att få kommentarer så kan det vara bra med att göra en passande frågeställning i slutet av inlägget som är lockande att svara på, som tillexempel: Tror du att Beyonce skulle varit en bra mamma? om det nu var det som stod i texten. Det lockar ju folk att kommentera och svara på din fråga och dela med sig av sina åsikter.


12. Ta åt dig kritik på ett bra sätt och jobba på det.
Om någon kommenterar något om din blogg som kanske inte är så jättesnällt, så ska du bara nicka och ta emot det som ett sätt att göra din blogg bättre. Bli inte sur och låt det inte förstöra din dag, utan tvärtom. Tänk: åh vad bra, nu kommer min blogg att bli ännu bättre och roligare för läsarna. Vad bra!


13. ''Röd tråd'' och förklara ord.
Ditt inlägg bör innehålla en röd tråd som lärarna tjatar om i skolan. Röd tråd innebär att innehållet ska hänga ihop så att det inte blir förvirrande. Det är svårt att ge ett exempel men det bör hänga ihop om det inte är något speciellt inlägg. Svåra ord kan vissa inte förstå. Som jag gjorde nu tillexempel här uppe: ''Röd tråd innebär att innehållet ska hänga ihop så att det inte blir förvirrande.'' Vissa männsikor kanske inte vet vad RÖD TRÅD betyder. Därför förklarade jag. Det är sånna detaljer som är viktigt.
____________________________________________________________________________________________


Det var det jag hade att dela med mig av den här gången. Jag säger inte att jag är den perfekta bloggaren och att jag följer alla dessa tips själv, men det är vad jag tycker att en bra blogg ska innehålla och jag försöker sträva efter allt själv! Hoppas att det hjälper. Tyck till på kommentarer om vad du tycker!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0