Jag är nog inte den ända som har undrat över det här:

Jo, det är en sak jag har undrat över väldigt länge. I statistik kurvan så finns det sidvisningar och unkia besökare. vilken är det som räknas?




(inte min bild, tog den ifrån google)



Sidvisningar:
Sidvisningar är den röda kurvan. Den visar hur många gånger bloggen har visats. Så tex om ett IP nummer går in på bloggen 10 gånger på en dag, så räknas det som 10 sidvisningar.


Unika Besökare:
Det är den blåa kurvan. Den visar hur många personer som har varit inne på bloggen. Altså, om ett IP nummer går in på bloggen 10 gånger, så räknas det fortfarande som en person.


Vilken är det då som de stora bloggarna ränknar?
Själv så räknar jag den blåa kurvan som är unika besökare. Men egentligen borde man räkna sidvisningar. För varför är det lönt att uppdatera sin blogg flera gånger om dagen, när alla läsare bara räknas en gång? Egentligen så skiter jag i statisktiken för det mesta. Jag bloggar för att jag tycker att det är kul. Men det är ju extra roligt om folk läser ens blogg.

Jag tror inte att kissie och dom andra storbloggarna räknar unika heller, eftersom att deras läsare går ju in på deras blogg flera gånger om dagen för att läsa nya inlägg. Om läsaren vet att bloggerskan bara lägger in ett inlägg per dag, så går hon ju bara in på bloggen en gång per dag. Ellerhur?

Så vilken tycker ni räknas och vilken räknar ni?


Kommentarer
Postat av: E M M A

sv: Tack så mycket :)

kramar

2010-08-18 @ 15:24:19
URL: http://lifebyemma.webblogg.se/
Postat av: elin melander

det är unika sidvisningar som räknas.



alltså, du skrev fel om unika.

för om du besöker samma blogg 10 gånger, under en timme så räknas det som ett besök.



men om du besöker bloggen, en timme senare, så räknas det besöket. ;)

2010-08-18 @ 18:51:05
URL: http://klaeli.blogg.se/
Postat av: elin melander

& btw, storbloggarna räknar unika! :d

2010-08-18 @ 21:17:29
URL: http://klaeli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0